
2025. // 4. évfolyam // 1. szám
Az AranyPajzs folyóirat 2022-ben az első magyar orvosnő és szülésznő tiszteletére alapítva.
Lőrinczi Orsolya Éva Msc1
területi szakvédőnő
ORCID-azonosító:
0000-0002-6672-0268
Breznai Annamária Msc2
mesteroktató
ORCID-azonosító:
0009-0001-8668-9598
Kapcsolattartó szerző:
Lőrinczi Orsolya Éva Msc
1172 Budapest, Alsópetény utca 7.
E-mail: lorinczi.vedono@admin
Telefon: +36 30 982 3902

A védőnők kommunikációs attitűdjének felmérése
Assessment of Health Visitors’ communication attitudes
1Dél-pesti Centrumkórház – Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet
2Miskolci Egyetem Egészségtudományi Kar Fizioterápiás Tanszék

A B S Z T R A K T
Bevezetés: A védőnői hivatás módszertanában alapvetően és folyamatosan jelen van a kommunikáció, a védőnői kommunikációs attitűdök felmérése azonban eddig még nem történt meg. Kutatásunk arra irányult, hogy a védőnők rendelkeznek-e valamilyen jellegzetes kommunikációs attitűddel, illetve az attitűdöket esetlegesen milyen tényezők befolyásolják.
Anyag és módszer: Az adatok felvétele véletlenszerű mintavétellel, validált, a személyes kommunikációs stílusra vonatkozó Rudas kérdőívvel és egy ahhoz kapcsolódó 16 kérdést tartalmazó saját kérdőívvel történt. Az adatok elemzése során leíró statisztikai elemzéseket, valamint korrelációanalízist (Pearson-féle, valamint Khí-négyzet próba) végeztünk. A kérdőív a védőnői mentor rendszer segítségével, valamint a védőnők zártkörű közösségi média csoportján keresztül került kiküldésre 2023.03.31-én, és 3 hónapig volt elérhető.
Eredmények: A kitöltött kérdőívek száma 815 volt, így a kutatás reprezentatív. A kapott eredmények alapján a védőnőkre leginkább a Barátságos (37,55 %), a Figyelmes (22,44 %), a Benyomást keltő (13,51 %) és az Eleven-kifejező (10,46 %) személyes kommunikációs attitűd jellemző. A kommunikációs attitűdre leginkább a családi állapot és a környezet általi megbecsültség van hatással, de nem elhanyagolható az életkor szerepe sem. A kommunikációs attitűdöt nem befolyásolja az, hogy a védőnő milyen szakterületen, vagyis területi, iskolai vagy kórházi védőnőként dolgozik.
Következtetések: Az eredmények alapján célzott kommunikációs képzések indíthatók a védőnők számára, így segítve, fejlesztve a mindennapi prevenciós munkát.
Kulcsszavak: kommunikációs attitűd, védőnő
A B S T R A C T
Introduction: In the methodology of the health visitors’ profession, communication is fundamentally and continuously presented. However, the assessment of the communication attitudes of the health visitors has not been carried out yet. Our research focused on whether health visitors have any characteristic communication attitudes, and what factors may influence these attitudes.
Material and method: The data were collected by random sampling with a validated Rudas questionnaire on personal communication style and a related questionnaire containing 16 questions. During the analysis of the data, descriptive statistical analysis and correlation analysis (Pearson’s and Khi-square test) were performed. The questionnaire was sent out using the health visitor mentor system and through the health visitors’ private social media group on 31.03.2023 and was available for 3 months.
Results: The number of completed questionnaires was 815, so the research can be considered representative. Based on the obtained results, the personal communication attitudes of the health visitors are mostly characterized by Friendly (37.55%), Attentive (22.44%), Impressive (13.51%) and Lively-expressive (10.46%). The communication attitude is mostly influenced by family status and respect from the environment, but the role of age cannot be neglected either. The communication attitude is not influenced by the specialist area in which the health visitor works, i.e., as a district, school or hospital health visitor.
Conclusions: Based on the results, targeted communication training can be started for health visitors, thus helping and improving everyday prevention work.
Keywords: communication attitude, health visitor
Erdősné Dabóczi Eszter
Mentálhigiénés segítő szakember
email@erdoseszter.hu
Maczej Györgyi
Mentálhigiénés lelkigondozó
maczej.gyorgyi.lg@gmail.com
Dr. Rákóczi Ildikó PhD1
docens, tanszékvezető
ORCID azonosító:
0009-0001-8668-9598
Major Gyöngyi1
tanársegéd, PhD hallgató
ORCID azonosító:
0000-0001-7074-8610
Gebriné Dr. Éles Krisztina PhD1
adjunktus, tanszéki csoport vezető
ORCID azonosító:
0000-0002-6672-0268
Kapcsolattartó szerző
Erdősné Dabóczi Eszter
email: email@erdoseszter.hu

ReflectMom Önismereti játék – Összefoglaló közlemény
ReflectMom Self-awareness game – Short Reports
1Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kar

B E V E Z E T Ő
A ReflectMom önismereti játék édesanyáknak és az édesanyákat támogató szakemberek számára készült. Olyan édesanyákat hivatott segíteni, akik gyermeket várnak, gyermekágyasok, vagy kisgyermeket nevelnek és szeretnének közelebb kerülni önmagukhoz, gyermekükhöz, párjukhoz, és szeretnék tudatosan megélni ezt az időszakot, ezáltal fejlődni, több örömet átélni. Az eszköz megalkotásának célja volt egy olyan offline eszköz létrehozása, melyet az édesanya saját lelki egészsége támogatására egyedül is tud használni az otthonában. Emellett mindannyiunknak fontos volt, hogy amit alkotunk, az esztétikus legyen. Kiemelt érték számunkra a környezetünk védelme, ezért figyeltünk rá, hogy az általunk alkotott termék részei az országon belül, minél kevesebb környezeti terheléssel jöjjenek létre. Tartalmi szempontból pedig megfogalmaztuk, hogy az édesanyákat támogató eszköz legyen a várandósság, a szülés, a gyermekágy és a kisgyermekes mindennapok témakörében: önismeretet segítő, önreflexiós, szülőtárssá válást és párkapcsolatot erősítő, elmélyülést segítő, megküzdést segítő, örömökre is fókuszáló, cselekvésre ösztönző, egyedül használható, célcsoportot megszólító módszer.
I N T R O D U C T I O N
The ReflectMom self-awareness game is designed for mothers and professionals who support mothers. It aims to help mothers who are expecting a child, are in the postpartum period, or are raising a young child, and who wish to get closer to themselves, their child, and their partner, consciously experience this period, grow, and find more joy. The goal in creating this tool was to develop an offline resource that mothers can use on their own at home to support their mental well-being. In addition, it was important to all of us that what we create is aesthetically pleasing. Protecting our environment is a key value for us, so we made sure that the components of the product are created within the country with minimal environmental impact. In terms of content, we defined that the tool supporting mothers should address topics such as pregnancy, childbirth, postpartum, and the everyday life of mothers with young children: promoting self-awareness, self-reflection, strengthening the parental partnership and relationship, supporting deep engagement, coping, focusing on joys, encouraging action, and being usable independently.
Gebriné Dr. Éles Krisztina PhD1
adjunktus
ORCID azonosító:
0000-0002-6672-0268
Dr. Rákóczi Ildikó PhD1
docens
ORCID azonosító:
0009-0001-8668-9598
Várfalvi Marianna2
Védőnő, Magyar Védőnők
Szakmai Szövetségének Elnöke
ORCID azonosító:
0000-0002-3587-4811
Major Gyöngyi1
tanársegéd, PhD hallgató
ORCID azonosító:
0000-0001-7074-8610
Móczáné Sándor Mónikai3
Védőnő
Kapcsolattartó szerző
Gebriné Dr. Éles Krisztina
Nyíregyháza 4400 4-es huszárok útja 3. 2/32
email:
eles.krisztina@etk.unideb.hu
Telefon: 06704591268

ReflectMom önismereti, kapcsolatépítő, fejlesztő játékkal kapcsolatos védőnői tapasztalatok értékelése
Evaluating the experience of the ReflectMom selfawareness, relationshipbuilding, development game
1Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kar
2Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége
3Dunakeszi alsó Védőnői Szolgálat

A B S Z T R A K T
Bevezetés, célkitűzés: A védőnők feladatai közé tartozik az anyai testi-lelki egészség gondozása, amely támogatja az anyává válás folyamatát, a párkapcsolatot, hogy az érzelmi egyensúly minél teljesebb fenntartását. Ennek kulcselemei az önismeret és az önreflexió, amelynek gyakorlására, fejlesztésére, az anyasággal kapcsolatos lelki változások támogatására ad lehetőséget az új fejlesztésű mentálhigiénés módszer, a ReflectMom (módszer), amelyet a folyóirat jelen számában külön cikkben mutatnak be a fejlesztők. A Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége (MVSZSZ) elhatározta a módszer védőnői gyakorlatban történő beválásának vizsgálatát várandós- és 0–3 éves korú kisgyermeket nevelő anyák körében.
Anyag és módszer: A kutatócsoport a vizsgálatba országosan 42 önként jelentkező védőnőt vont be 2024-ben pályázat útján. A védőnők a szerzett tapasztalatokat megfigyelési szempontokat tartalmazó kérdőív segítségével rögzítették, és esettanulmány elkészítésére is lehetőség volt, amelyekből a továbbiakban válogatást teszünk közzé. A hiánytalanul elkészült 35 beszámoló eredményeit foglaltuk össze leíró és elemző kvalitatív módszerekkel.
Eredmények: A védőnők pozitív élményeket tapasztaltak az egyéni és csoportos kipróbálás során. Az anyai érzéseket, vágyakat kifejező, az adott helyzet megélését segítő, a várandósgondozást színesítő, valamint a szakmai szemléletváltást előidéző, a védőnő-gondozott közötti kommunikációt elősegítő eszközként jellemezték.
Következtetés: A módszer védőnői gondozásban való használata mind az anyák, mind a védőnők számára pozitív hatású. Segített az anyák önismeretének fejlesztésében, az önreflexiók pozitív hatásainak, az anyai eredményesség pozitív megélésében. A védőnők számára segítheti az anyák lelki folyamatainak mélyebb megismerését, a módszertani szemléletváltást és a holisztikus gondozás teljes körű megvalósítását.
Kulcsszavak: önismeret, önreflexió, ReflectMom
A B S T R A C T
Introduction and objective: Health visitors are responsible for the care of maternal physical and mental health, which supports the process of becoming a mother, the couple’s relationship, and the maintenance of emotional balance. The key elements of these are self-awareness and self-reflection, which can be practiced and developed, and the new mental health method ‘ReflectMom,’ which is presented in a separate article in this issue of the journal. The Professional Association of Hungarian Health Visitors (MVSZSZ) decided to investigate the effectiveness of the method in health visitors’ practice among pregnant women and mothers of 0–3 year olds.
Results: The patronesses recorded their experiences using a questionnaire with observation criteria. Conducting a case study was also possible, a selection of which is published in another article. The results of 35 reports, which were completed in full, were summarised using descriptive and analytical qualitative methods.
Conclusion: ReflectMom can help pregnant women and mothers of young children to develop self-awareness and to experience the positive effects of self-reflection. On the part of the health visitors, it can also help them to get to know the cared-for, to change their perspective, and to fully implement holistic caregiving.
Keywords: self-awareness, self-reflection, ReflectMom
Várfalvi Marianna1
elnök
ORCID azonosító:
0000-0002-3587-4811
Jánosiné Kádár Erzsébet2
területi védőnő
ORCID azonosító:
0000-0003-2799-8029
Móczáné Sándor Mónika3
területi védőnő
Tóthné Majer Valéria4
területi védőnő
Hock Andrea5
területi védőnő
Ádámszki Emília6
Családvédelmi Szolgálat Védőnő
Gebriné Dr. Éles Krisztina PhD7
adjunktus
ORCID azonosító:
0000-0002-6672-0268
Kapcsolattartó szerző
Várfalvi Marianna
1118 Budapest, Regős u. 14. VII. 31.
Email: info@mvszsz.hu
Telefon: +36 20 2121 381

A ReflectMom Önismereti játékhoz kapcsolódó gyakorlati tapasztalatok – Esettanulmányok
Practical experiences with the ReflectMom MindMemory game – Case studies
1Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége
2Olaszliszka-Vámosújfalu, Erdőbénye
3Dunakeszi alsó
4Mohora, Cserháthaláp
5Forró
6Budapest XXI. kerületi Kormányhivatal
7Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kar Egészségtudományi Intézet Ápolási és Szülésznői Tanszék

A B S Z T R A K T
A ReflectMom önismereti, kapcsolatépítő, fejlesztő módszer célja egy önismereti játék kialakítása volt várandósok, kisgyermeket nevelő édesanyák és az őket támogató szakemberek részére. A Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége által kiírt pályázatban részt vevő védőnők gyakorlatban alkalmazták a módszert egyéni és csoportos foglalkozások során. Tapasztalataikat az alábbi esettanulmányok ismertetésével mutatjuk be. Jelen publikációban öt esettanulmány kerül bemutatásra, melyek elkészítéséhez a résztvevők beleegyezésüket adták. A kiválasztott esetek azt igazolják, hogy a ReflectMom gyakorlatban jól alkalmazható módszer a gondozottakkal való mélyebb érzelmi kapcsolat kialakításában, a kommunikációs gátak feloldásában és az anyák önismeretének fejlesztésében.
Kulcsszavak: ReflectMom, esettanulmány
A B S T R A C T
The ReflectMom self-awareness, relationship-building and development method was a self-awareness game for expectant mothers, mothers with young children and professionals supporting them. Participating in a project organised by the Professional Association of Hungarian Health Visitors, the method was used in practice by the health visitors during individual and group sessions. Their experiences are presented in the following five case studies presented in this paper. Participants gave their consent for the preparation of the case studies. The case studies presented demonstrate that ReflectMom is a practical method for developing a deeper emotional connection with caregivers and for breaking down communication barriers to develop mothers’ self-awareness.
Keywords: ReflectMom, case study
Masa Andrea1
mesteroktató
ORCID azonosító:
0000-0002-6745-917X1
Dr. Gyulai Anikó PhD2
általános dékánhelyettes,
egyetemi docens
ORCID azonosító:
0000-0003-2799-8029
Jánk Barbara Éva3
védőnő
Kapcsolattartó szerző
Masa Andrea
6726 Szeged, Temesvári krt. 31.
Email: masa.andrea@szte.hu
Telefon: +3630 257 7440

Étkezési zavarok kvalitatív vizsgálata fiatal felnőttek körében
Qualitative study of eating disorders among young adults
1Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar Preventív Egészségügyi Gondozás Tanszék
2Miskolci Egyetem Egészségtudományi Kar Alkalmazott Egészségtudományok Intézete
3SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Ápolásvezetési és Szakdolgozói Oktatási Igazgatóság Védőnői Szolgálata

A B S Z T R A K T
Célkitűzés: A különböző táplálkozási zavarok a kamaszok, a fiatal felnőttek közel 1%-át súlyosan érintik. Az érintettek a végletekig titkolják a problémájukat, sokáig önmaguk előtt is rejtve marad, hogy gond van. Célunk az volt, hogy feltárjuk, hogyan tud a védőnő segíteni a megelőzésben, a mielőbbi észlelésben és terápiához való juttatásban.
Anyag és módszer: Kvalitatív vizsgálatunkban félig strukturált interjút készítettünk tizenegy fő étkezési zavarban érintett fiatal közreműködésével 2022. őszén. A kérdések a táplálkozási zavar mellett a családi háttérre és a témában való jártasságra is kiterjedtek.
Eredmények: A főként anorexia- és bulimia nervosában érintett interjúalanyok viszonya a szüleivel konfliktusos volt, emellett az iskolaegészségügyi tájékoztatást is kevésnek érezték, az iskolai szűrővizsgálatokat pedig nagyon nehezen élték meg.
Megbeszélés: A családok harmonikus működésének támogatása védőnői alapfeladat, melyet az interjúk konklúziója is megerősített. Eredményeink alapján fontosnak tartjuk a vizsgálat folytatását tágabb kontextusban, továbbá a tapasztalatok védőnőképzésbe és továbbképzésbe való beépítését.
Következtetések: Az iskolai egészségnevelésben fontos, hogy a táplálkozási és testképzavarok témaköre megbízhatóan kerüljön feldolgozásra.
Kulcsszavak: táplálkozási zavarok, anorexia nervosa, bulimia nervosa, fiatal felnőttek, védőnő
A B S T R A C T
Introduction: Various eating disorders seriously affect nearly 1% of adolescents and young adults. Those involved hide their problem to the extreme, and the fact that there is a problem often remains hidden even from themselves for a long time. Our goal was to reveal how the nurse can help with prevention, early detection, and referral to therapy.
Material and method: In our qualitative study, we conducted a semi-structured interview with eleven young people affected by eating disorders in the fall of 2022. In addition to the eating disorder, the questions also covered family background and expertise in the subject.
Results: The interview subjects, who were mainly affected by anorexia and bulimia nervosa, had a conflicted relationship with their parents. In addition, they felt that school health information was insufficient, and school screening tests were very difficult for them to experience.
Conclusions: In school health education, it is important that the topic of nutritional and body image disorders is reliably addressed.
Keywords: eating disorders, anorexia nervosa, bulimia nervosa, young adults, health visitor