Press "Enter" to skip to content

Középiskolás diákok és tanárok elsősegélynyújtással kapcsolatos ismereteinek vizsgálata


Jordán Ádám1

mentőtiszt hallgató, II. évfolyam

Palkovics Krisztina2

tanársegéd
ORCID-azonosító:
0000-0002-8607-1461

Molnárné Dr. Csákvári Tímea PhD2
adjunktus
ORCID-azonosító:
0000-0002-3339-4953

Kapcsolattartó szerző:
Molnárné Dr. Csákvári Tímea PhD
8900 Zalaegerszeg, Landorhegyi u. 33.
Email: timea.csakvari@etk.pte.hu
Telefon: 06-92/323-020

Középiskolás diákok és tanárok elsősegélynyújtással kapcsolatos ismereteinek vizsgálata

Assessment of secondary school students’ and teachers’ knowledge of first aid

1 Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
2 Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Egészségbiztosítási Intézet, Egészség-gazdaságtani és Egészségügyi Szervező Tanszék, Zalaegerszeg

A B S Z T R A K T
Bevezetés: Kutatásunk célja középiskolás diákok és pedagógusok elsősegélynyújtással kapcsolatos tudásszintjének felmérése és az azt befolyásoló tényezők vizsgálata volt.
Anyag és módszer: Kvantitatív, keresztmetszeti kutatást végeztünk saját szerkesztésű kérdőíves felméréssel. Nem véletlenszerű, célirányos mintavételt alkalmaztunk egy zalaegerszegi közoktatási intézményben 2023. február–április között 76 fő bevonásával, ebből 19 fő (25%) tanár, míg 57 fő (75%) diák volt. Kutatásunkban egy 15 pontos tudásszintfelmérő tesztet készítettünk, valamint szocio-demográfiai adatokat is mértünk. Leíró statisztika mellett korrelációanalízist, kétmintás t-próbát és varianciaanalízist számoltunk (p<0,05).
Eredmények: A tanárok tudásszintfelmérés eredményének átlagos értéke 10,37±2,30 pont, a diákoké 10,21±2,37 pont (p>0,05). Nincs különbség a jogosítvánnyal rendelkezők és nem rendelkezők között, és a megszerzés éve sem befolyásolja az ismeretszintet (p>0,05). Elsődleges információforrásnak 57,89%-uk jelölte a jogosítványhoz szükséges tanfolyamot, 32,89% tanóra keretén belül, míg 9,21% egyéb módon szerezte tudását. Statisztikailag szignifikáns különbséget találtunk a három csoport átlagértékei között (tanóra: 9,28±1,93 pont, jogosítvány: 10,86±2,17, egyéb: 9,00±3,00 pont; p=0,007). Egyetlen fő kivételével minden résztvevő (n=75; 98,68%) számára fontos lenne az elsősegélynyújtás oktatása az iskolai rendszerben.
Következtetések: Az elsősegélynyújtással kapcsolatos ismeretek bővítése szükséges, felnőttek és diákok számára egyaránt. Igény mutatkozott a tanórai keretek között szerzett ismeretszerzésre is, ami a diákok jelenlegi leterheltsége mellett is annak fontosságát támasztja alá.

Kulcsszavak: elsősegély, ismeretszint, középiskola, diák, pedagógus

A B S T R A C T
Introduction: The aim of our study was to assess the level of knowledge of first aid among secondary school students and teachers, as well as the factors influencing it.
Material and method: We used non-random, purposive sampling in a public school of Zalaegerszeg, Hungary between February and April, 2023, with the involvement of 76 people, of which 19 (25%) were teachers and 57 (75%) were students. In our research, we designed a 15-point survey to measure knowledge and collected socio-demographic data. In addition to descriptive statistics, correlation analysis, two-sample t-test, and ANOVA were performed (p<0.05).
Results: The mean score on the knowledge test was 10.37±2.30 points for teachers and 10.21±2.37 points for students (p>0.05). There was no difference between those with and without a driving licence, nor was it affected by the year of obtaining it (p>0.05). The primary source of information for 57.89% of participants was the course for obtaining a driving licence, 32.89% acquired their knowledge in a classroom setting, while 9.21% acquired their knowledge through other means. A statistically significant difference was found between the mean scores (classroom setting: 9.28±1.93 points, driving licence course: 10.86±2.17, other: 9.00±3.00 points; p=0.007). All but one participant (n=75; 98.68%) expressed interest in receiving first aid training within the school system.
Conclusions: There was also demand for classroom-based learning, which emphasizes its importance, considering the current workload of students.

Keywords: first aid, knowledge level, secondary school, student, teacher

Megszakítás