Lőrinczi Orsolya Éva Msc1
területi szakvédőnő
ORCID-azonosító:
0000-0002-6672-0268
Breznai Annamária Msc2
mesteroktató
ORCID-azonosító:
0009-0001-8668-9598
Kapcsolattartó szerző:
Lőrinczi Orsolya Éva Msc
1172 Budapest, Alsópetény utca 7.
E-mail: lorinczi.vedono@admin
Telefon: +36 30 982 3902

A védőnők kommunikációs attitűdjének felmérése
Assessment of Health Visitors’ communication attitudes
1Dél-pesti Centrumkórház – Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet
2Miskolci Egyetem Egészségtudományi Kar Fizioterápiás Tanszék

A B S Z T R A K T
Bevezetés: A védőnői hivatás módszertanában alapvetően és folyamatosan jelen van a kommunikáció, a védőnői kommunikációs attitűdök felmérése azonban eddig még nem történt meg. Kutatásunk arra irányult, hogy a védőnők rendelkeznek-e valamilyen jellegzetes kommunikációs attitűddel, illetve az attitűdöket esetlegesen milyen tényezők befolyásolják.
Anyag és módszer: Az adatok felvétele véletlenszerű mintavétellel, validált, a személyes kommunikációs stílusra vonatkozó Rudas kérdőívvel és egy ahhoz kapcsolódó 16 kérdést tartalmazó saját kérdőívvel történt. Az adatok elemzése során leíró statisztikai elemzéseket, valamint korrelációanalízist (Pearson-féle, valamint Khí-négyzet próba) végeztünk. A kérdőív a védőnői mentor rendszer segítségével, valamint a védőnők zártkörű közösségi média csoportján keresztül került kiküldésre 2023.03.31-én, és 3 hónapig volt elérhető.
Eredmények: A kitöltött kérdőívek száma 815 volt, így a kutatás reprezentatív. A kapott eredmények alapján a védőnőkre leginkább a Barátságos (37,55 %), a Figyelmes (22,44 %), a Benyomást keltő (13,51 %) és az Eleven-kifejező (10,46 %) személyes kommunikációs attitűd jellemző. A kommunikációs attitűdre leginkább a családi állapot és a környezet általi megbecsültség van hatással, de nem elhanyagolható az életkor szerepe sem. A kommunikációs attitűdöt nem befolyásolja az, hogy a védőnő milyen szakterületen, vagyis területi, iskolai vagy kórházi védőnőként dolgozik.
Következtetések: Az eredmények alapján célzott kommunikációs képzések indíthatók a védőnők számára, így segítve, fejlesztve a mindennapi prevenciós munkát.
Kulcsszavak: kommunikációs attitűd, védőnő
A B S T R A C T
Introduction: In the methodology of the health visitors’ profession, communication is fundamentally and continuously presented. However, the assessment of the communication attitudes of the health visitors has not been carried out yet. Our research focused on whether health visitors have any characteristic communication attitudes, and what factors may influence these attitudes.
Material and method: The data were collected by random sampling with a validated Rudas questionnaire on personal communication style and a related questionnaire containing 16 questions. During the analysis of the data, descriptive statistical analysis and correlation analysis (Pearson’s and Khi-square test) were performed. The questionnaire was sent out using the health visitor mentor system and through the health visitors’ private social media group on 31.03.2023 and was available for 3 months.
Results: The number of completed questionnaires was 815, so the research can be considered representative. Based on the obtained results, the personal communication attitudes of the health visitors are mostly characterized by Friendly (37.55%), Attentive (22.44%), Impressive (13.51%) and Lively-expressive (10.46%). The communication attitude is mostly influenced by family status and respect from the environment, but the role of age cannot be neglected either. The communication attitude is not influenced by the specialist area in which the health visitor works, i.e., as a district, school or hospital health visitor.
Conclusions: Based on the results, targeted communication training can be started for health visitors, thus helping and improving everyday prevention work.
Keywords: communication attitude, health visitor